Barion Pixel
Ez az oldal sütiket (cookie) használ, hogy javítani tudjuk a felhasználói élményt. Oldalunk használatával elfogadod a sütikre vonatkozó szabályzatunkat. This website uses cookies to improve user experience. By using our website you consent to all cookies in accordance with our Cookie Policy.
Menü

Mi is az a Montessori?

Mi is az a Montessori?

Mi a Montessori nevelés lényege? Milyen a jó "montessori játék"? Vendég szerzőnk, Családi Judit Instagram blogger most elmondja nekünk az alapokat.

A Maria Montessori által kifejlesztett módszer egyre népszerűbb manapság. Persze melyik kisgyerekes anyukának ne lenne az álma egy olyan tiszta, rendezett lakás és egy maga után mindig elpakoló gyerek, mint amit a módszerről szóló könyvek, oldalak bemutatnak? Nem csoda, hogy egyre több gyönyörű és minőségi eszköz és játék jelenik meg a piacon "Montessori" felirattal.

Azt viszont jó, ha tudjuk, hogy Maria Montessori nem tervezett játékokat. Ő eszközöket tervezett, amiket intézményekben, szakképzett tanárokkal érdemes használni, akik pontosan tudják, hogy hogyan kell az eszközt bemutatni a gyerekeknek, milyen sorrendben, mikor és miért. Szülőként egyáltalán nem feladatunk képzett Montessori pedagógusként foglalkozni a gyerekünkkel, sőt, az eszközökre sincs elengedhetetlen szükség otthon. Sokkal fontosabb a szemlélet, és az alapelvek, amiket a mindennapokban követhetünk. Például, hogy tiszteljük és tisztelettel bánjunk a gyerekeinkkel, figyeljük őket és kövessük az igényeiket, érdeklődésüket. Engedjük őket felfedezni, megtapasztalni, valós eszközöket használni.

Persze a környezetre és a használt eszközökre is vonatkoznak irányelvek. Mire kell figyelni akkor, ha ugyan nem Montessori játékot (hiszen olyan nincs), de legalábbis Montessori szellemiségében készült játékot szeretnénk a gyereknek? 

Egyszerűség, egy dologra fókuszálás

A Montessori eszközök jellemzője, hogy egy területre, tevékenységre fókuszál. Felnőtt fejjel ezek nagyon egyszerű (akár túl egyszerű) eszközöknek tűnnek, de a céljuk, hogy a gyerek igazán el tudjon merülni a tevékenységben, megérteni azt, és koncentrálni. Például formabedobó játékból rengeteg különböző fajtát lehet kapni a boltokban, van, amelyiken 8-10 különböző lyuk van a formáknak, ami rengeteg egy gyereknek, az élénk képek, festések a játékon pedig elviszik a figyelmet.

Egy egyszerűbb, kevesebb lyukból állóra sokkal jobban tud figyelni és belemerülni. Az első használatkor akár le is lehet takarni 3 lyukat, és csak egy formát rakni mellé, majd 2 lyuk, 2 forma és így növelni a nehézséget, amikor már értik a játék célját és már mennek a könnyebb elemek. 

Valószerű ábrázolás

Maria Montessori szerint az eszközök külseje is fontos, egy szép, letisztult eszköz, amihez öröm hozzáérni, sokkal érdekesebb egy gyereknek is. Ezen kívül a valószerű ábrázolásokat támogatta, hogy a gyerek a valódi világot ismerje meg. Például az emberi ruhába öltöztetett mesebeli állatok helyett Montessori jellegűnek számítanak a valósághű állatos játékok. 

MM Woodworks 9db-os csúszó-mászó fa játék csomag vászonzsákkal

Figyelni a gyereket

Alapvető elv, hogy figyeljük, kövessük a gyerekünket, érdeklődési körében és képességeiben is. Ha látjuk, hogy épp kipakolja a dobozokat, fiókokat, biztosítsunk neki lehetőséget, hogy ezt megtehesse. Rakjunk otthon fellelhető fedeles dobozokat benne érdekes tárgyakkal a szekrényére, ha már nagyobb akkor a régi pénztárca nyitogatása és benne lévő régi kártyák, cetlik pakolása is nagyon izgalmas. A kirakózás ideje is általában minden gyereknél eljön, először érdemes a formaberakóval próbálkozni, aminek van kis fogantyúja, pici gyerek is biztosan meg tudja fogni az elemeket és könnyebb behelyezni egy falapba, mint két karton papírt összeilleszteni. 


 

Ezt a típust én először elem nélkül használnám, hogy megvalósuljon az egy dologra koncentrálás. Aztán mikor már nagyon könnyű neki, akkor meg lehet hosszabbítani a használatot azzal, hogy bekerülnek az elemek és már inkább az állat hangjára figyelünk játék közben. Később aztán, ahogy a finommotorika egyre fejlettebb, jöhetnek az egyszerű, hagyományos kirakók. Az életkor és a képességek figyelembevétele nagyon fontos. 

 

Valódi eszközök használata

Montessori elv, hogy a gyereket életkora és képessége szerint engedjük valódi eszközökkel játszani, dolgozni. Ne imitáljuk a porszívózást egy műanyag játékkal, hanem adjuk a kezébe az igazi porszívót (ha érdekli, és szeretné kipróbálni). Olyan eszközöket szerezzünk be neki, amiket elbír és valóban munkát tud végezni vele. Vonjuk be a főzésbe amennyire igényli és képességei engedik, egészen egyszerű dolgokkal, mint hogy kanalazza a lisztet, hámozza meg a banánt, öntse, keverje a dolgokat... És ez egyébként fantasztikusan fejleszti is a gyereket, a kapcsolódásra is remek alkalom, és nagyon irigylem azokat, akiknek ez mindig, minden körülmények között megy :) A valóságban azért előfordul, hogy időre kell kész lenni az ebéddel, hogy nincs kedvünk/időnk takarítani a mellé ömlött lisztet. Úgyhogy, bár ez ellentmond a Montessori elvnek, én nagyon támogatom a gyerek érdeklődésének megfelelő, szerepjátékos eszköz használatát is. Ha például nagyon szeret veled főzni, de ez épp nem az a nap, akkor nagyon jól jön, ha a saját kis játék zöldségeit tudja főzni melletted. 

 

Ezzel tulajdonképpen az én egyik alapelvemet is elrejtettem a Montessori elvek között: hogy nem lehet és nem is kell tökéletesen és 100%-osan csinálni. Nem kell, hogy minden pontosan úgy legyen nálatok, mint a könyvben, igazítsátok úgy a tanácsokat, ahogy nektek a legjobban működik. 

Ha pedig érdekel a téma bővebben, mik azok az érzékeny periódusok, milyen az előkészített környezet, hogy működik a Montessori egy első gyerekes, kezdő családdal a panelban, akkor itt találhatsz további posztokat tőlem: https://www.instagram.com/montessori_a_tizediken/

Szerző: Családi Judit, Montessori a tizediken blog 

Tartalomhoz tartozó címkék: blog hír
blog comments powered by Disqus

Keresés