Ez az oldal sütiket (cookie) használ, hogy javítani tudjuk a felhasználói élményt. Oldalunk használatával elfogadod a sütikre vonatkozó szabályzatunkat. This website uses cookies to improve user experience. By using our website you consent to all cookies in accordance with our Cookie Policy. Elfogadom
Menü

Mi is az a Montessori?

Mi is az a Montessori?

Mi a Montessori nevelés lényege? Milyen a jó "montessori játék"? Vendég szerzőnk, Családi Judit Instagram blogger most elmondja nekünk az alapokat.

A Maria Montessori által kifejlesztett módszer egyre népszerűbb manapság. Persze melyik kisgyerekes anyukának ne lenne az álma egy olyan tiszta, rendezett lakás és egy maga után mindig elpakoló gyerek, mint amit a módszerről szóló könyvek, oldalak bemutatnak? Nem csoda, hogy egyre több gyönyörű és minőségi eszköz és játék jelenik meg a piacon "Montessori" felirattal.

Azt viszont jó, ha tudjuk, hogy Maria Montessori nem tervezett játékokat. Ő eszközöket tervezett, amiket intézményekben, szakképzett tanárokkal érdemes használni, akik pontosan tudják, hogy hogyan kell az eszközt bemutatni a gyerekeknek, milyen sorrendben, mikor és miért. Szülőként egyáltalán nem feladatunk képzett Montessori pedagógusként foglalkozni a gyerekünkkel, sőt, az eszközökre sincs elengedhetetlen szükség otthon. Sokkal fontosabb a szemlélet, és az alapelvek, amiket a mindennapokban követhetünk. Például, hogy tiszteljük és tisztelettel bánjunk a gyerekeinkkel, figyeljük őket és kövessük az igényeiket, érdeklődésüket. Engedjük őket felfedezni, megtapasztalni, valós eszközöket használni.

Persze a környezetre és a használt eszközökre is vonatkoznak irányelvek. Mire kell figyelni akkor, ha ugyan nem Montessori játékot (hiszen olyan nincs), de legalábbis Montessori szellemiségében készült játékot szeretnénk a gyereknek? 

Egyszerűség, egy dologra fókuszálás

A Montessori eszközök jellemzője, hogy egy területre, tevékenységre fókuszál. Felnőtt fejjel ezek nagyon egyszerű (akár túl egyszerű) eszközöknek tűnnek, de a céljuk, hogy a gyerek igazán el tudjon merülni a tevékenységben, megérteni azt, és koncentrálni. Például formabedobó játékból rengeteg különböző fajtát lehet kapni a boltokban, van, amelyiken 8-10 különböző lyuk van a formáknak, ami rengeteg egy gyereknek, az élénk képek, festések a játékon pedig elviszik a figyelmet.

Egy egyszerűbb, kevesebb lyukból állóra sokkal jobban tud figyelni és belemerülni, például a fenti Little Dutch formabedobóra. Az első használatkor akár le is lehet takarni 3 lyukat, és csak egy formát rakni mellé, majd 2 lyuk, 2 forma és így növelni a nehézséget, amikor már értik a játék célját és már mennek a könnyebb elemek. 

Valószerű ábrázolás

Maria Montessori szerint az eszközök külseje is fontos, egy szép, letisztult eszköz, amihez öröm hozzáérni, sokkal érdekesebb egy gyereknek is. Ezen kívül a valószerű ábrázolásokat támogatta, hogy a gyerek a valódi világot ismerje meg. Például az emberi ruhába öltöztetett mesebeli állatok helyett Montessori jellegűnek számítanak a valósághű állatos játékok. 

MM Woodworks 9db-os csúszó-mászó fa játék csomag vászonzsákkal

Figyelni a gyereket

Alapvető elv, hogy figyeljük, kövessük a gyerekünket, érdeklődési körében és képességeiben is. Ha látjuk, hogy épp kipakolja a dobozokat, fiókokat, biztosítsunk neki lehetőséget, hogy ezt megtehesse. Rakjunk otthon fellelhető fedeles dobozokat benne érdekes tárgyakkal a szekrényére, ha már nagyobb akkor a régi pénztárca nyitogatása és benne lévő régi kártyák, cetlik pakolása is nagyon izgalmas. A kirakózás ideje is általában minden gyereknél eljön, először érdemes a formaberakóval próbálkozni, aminek van kis fogantyúja, pici gyerek is biztosan meg tudja fogni az elemeket és könnyebb behelyezni egy falapba, mint két karton papírt összeilleszteni. 


Ilyen például a Little Dutch állathangos puzzle.

Ezt a típust én először elem nélkül használnám, hogy megvalósuljon az egy dologra koncentrálás. Aztán mikor már nagyon könnyű neki, akkor meg lehet hosszabbítani a használatot azzal, hogy bekerülnek az elemek és már inkább az állat hangjára figyelünk játék közben. Később aztán, ahogy a finommotorika egyre fejlettebb, jöhetnek az egyszerű, hagyományos kirakók. Az életkor és a képességek figyelembevétele nagyon fontos. 

Little Dutch 4 az 1-ben állatos kirakó

Valódi eszközök használata

Montessori elv, hogy a gyereket életkora és képessége szerint engedjük valódi eszközökkel játszani, dolgozni. Ne imitáljuk a porszívózást egy műanyag játékkal, hanem adjuk a kezébe az igazi porszívót (ha érdekli, és szeretné kipróbálni). Olyan eszközöket szerezzünk be neki, amiket elbír és valóban munkát tud végezni vele. Vonjuk be a főzésbe amennyire igényli és képességei engedik, egészen egyszerű dolgokkal, mint hogy kanalazza a lisztet, hámozza meg a banánt, öntse, keverje a dolgokat... És ez egyébként fantasztikusan fejleszti is a gyereket, a kapcsolódásra is remek alkalom, és nagyon irigylem azokat, akiknek ez mindig, minden körülmények között megy :) A valóságban azért előfordul, hogy időre kell kész lenni az ebéddel, hogy nincs kedvünk/időnk takarítani a mellé ömlött lisztet. Úgyhogy, bár ez ellentmond a Montessori elvnek, én nagyon támogatom a gyerek érdeklődésének megfelelő, szerepjátékos eszköz használatát is. Ha például nagyon szeret veled főzni, de ez épp nem az a nap, akkor nagyon jól jön, ha a saját kis játék zöldségeit tudja főzni melletted. 

Little Dutch szeletelhető fa zöldségek

Ezzel tulajdonképpen az én egyik alapelvemet is elrejtettem a Montessori elvek között: hogy nem lehet és nem is kell tökéletesen és 100%-osan csinálni. Nem kell, hogy minden pontosan úgy legyen nálatok, mint a könyvben, igazítsátok úgy a tanácsokat, ahogy nektek a legjobban működik. 

Ha pedig érdekel a téma bővebben, mik azok az érzékeny periódusok, milyen az előkészített környezet, hogy működik a Montessori egy első gyerekes, kezdő családdal a panelban, akkor itt találhatsz további posztokat tőlem: https://www.instagram.com/montessori_a_tizediken/

Szerző: Családi Judit, Montessori a tizediken blog 

Tartalomhoz tartozó címkék: blog hír
blog comments powered by Disqus

Keresés